Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie!”

Mt 7,12

Forum o wychowaniu - Konferencja

Czym jest dobro dziecka?

Najważniejsze informacje

· termin: 16 listopada 2024 r.

· miejsce: Warszawa (ograniczona ilość miejsc) + zdalnie (brak limitu miejsc)

· koszt: udział bezpłatny

· odbiorcy: osoby związane z wychowaniem, rodzice, nauczyciele i nauczycielki, instruktorzy i instruktorki harcerskie i skautowe, pracownicy i pracowniczki naukowe

Zaproszenie na konferencję

Szanowni Państwo!

W 2019 roku organizacje harcerskie i skautowe organizując pierwsze ogólnopolskie Forum o Wychowaniu, rozpoczęły debatę o wychowaniu dzieci i młodzieży, by stworzyć płaszczyznę do publicznej dyskusji, w której biorą udział przedstawiciele świata nauki, praktycy wychowania, rodzice, nauczyciele, instruktorki i instruktorzy harcerscy.

W tym roku już po raz szósty zapraszamy do udziału w konferencji naukowej „Czym jest dobro dziecka?” w ramach Forum o Wychowaniu. Konferencja będzie sprzyjać kontynuowaniu dialogu społecznego o kierunkach wychowania w trzeciej dekadzie XXI wieku, umożliwiając wielu środowiskom naukowym, oświatowym, instytucjom państwowym, organizacjom pozarządowym wymianę myśli i doświadczeń dotyczących wychowania dzieci i młodzieży.

Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia jest pochylenie się nad wychowankami – zwrócenie uwagi na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży oraz dyskusja nad rozwiązaniami, które pozwolą przeciwdziałać zagrożeniom wychowawczym, które generuje dzisiejszy świat.

Na konferencję zapraszamy wszystkie osoby związane z wychowaniem: rodziców, nauczycieli i nauczycielki, instruktorów i instruktorki harcerskie, pracowników i pracowniczki naukowe.

Konferencja odbędzie się 16 listopada w formule hybrydowej. Możliwość uczestnictwa stacjonarnego zakłada ograniczoną liczbę osób, zdalnie zapraszamy wszystkie chętne osoby.

Zgłoszenia

Wszystkie szczegółowe informacje o konferencji wraz z formularzem zgłoszeniowym znajdują się na https://calymzyciem.pl/forum/.

Agenda wydarzenia

Szkoła w sieci integracji społecznej

Współczesna szkoła to miejsce spotkań uczniów z różnych kultur i narodowości. W obliczu globalizacji i migracji edukacja odgrywa kluczową rolę w promowaniu integracji i wzajemnego zrozumienia. Przyjrzymy się wynikom badań: Czy i jak zmieniła się polska szkoła podczas wojny w Ukrainie? Jak polskie szkoły mogą efektywnie wspierać różnorodność kulturową, jakie programy pomagają uczniom cudzoziemskim i jak wpływa to na rozwój społeczności szkolnej? Jak w tej sytuacji odnajdują się uczniowie?

Mechanizm uzależnień od urządzeń cyfrowych i profilaktyka w wychowaniu

Wykład ten przedstawi zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania przez dzieci i młodzież z urządzeń cyfrowych. Zostaną omówione psychologiczne i biologiczne mechanizmy uzależnień oraz praktyczne porady dotyczące profilaktyki w wychowaniu. Porozmawiamy o roli rodziców, opiekunów i nauczycieli w ograniczaniu ryzyka uzależnień technologicznych.

Wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Jak wspierać dzieci i młodzież w zakresie pierwszej pomocy psychologicznej? Odpowiedzi na to pytanie udzielą twórcy programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”, kierowanego do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Badania pokazują, że młodym ludziom brakuje poczucia sprawczości, samodzielności, chęci do działania. W gronie eksperckim porozmawiamy o kompetencjach społeczno-emocjonalnych dzieci i o tym, jak realnie możemy przyczynić się do poprawy zwiększanie świadomości dotyczącej zdrowia psychicznego wśród młodszej części społeczeństwa.

Bezpieczeństwo dziecka

Współczesna dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość stanowi wyzwanie dla wychowawców i opiekunów. Obok wielu szans rozwojowych które tworzy dzieciom i młodzieży generuje rozliczne niebezpieczeństwa i sytuacje stanowiące źródło poczucia bezpieczeństwa. Dzieci i młodzież funkcjonujące w środowisku, w którym brakuj poczucie zagrożenia boi się eksplorować i poznawać świat a tym samym wolniej rozwija się i uczy, ponieważ boi się. Jak powiedział Pestalozzi „Całe wychowanie i nauczanie nie byłoby warte złamanego szeląga, gdyby dziecko traciło na radości lub dzielności”. Dlatego jednym z kluczowych zadań wychowawców i opiekunów jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa, ale również tworzenie w środowisku wychowawczym klimatu sprzyjającego poczuciu bezpieczeństwa.

Potrzeba bezpieczeństwa jest jedną z podstawowych i tym samym najistotniejszych potrzeb w życiu człowieka. Brak możności jej zaspokojenia ewokuje zaburzenia funkcjonowania w otaczającym świecie i uszczerbki w zdrowiu psychicznym. Hamuje również rozwój.

U dziecka poczucie bezpieczeństwa jest silnie powiązane z warunkami środowiska rodzinnego i najbliższego środowiska społecznego (szkoły, przedszkola, podwórka, grupy rówieśniczej). Wszelkie zmiany i zakłócenia w obrębie tego otoczenia mogą wpływać na poczucie bezpieczeństwa dziecka. Stąd bardzo istotna jest nie tylko postawa rodziców opiekunów nauczycieli a również instruktorów harcerskich i skautowych wobec dzieci oraz relacje panujące w najbliższym środowisku społecznym (rodzinie, klasie, drużynie czy gromadzie). Istotny jest styl życia i wynikająca z niego przewidywalność najbliższego otoczenia. Zmienność współczesnego świata nie sprzyja temu

Chcesz wiedzieć więcej? Pytania dotyczące konferencji prosimy kierować mailowo na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Forum o Wychowaniu jest wspólnym przedsięwzięciem organizowanym przez Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Skautów Europy – Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” Federacja Skautingu Europejskiego, Stowarzyszenie Harcerskie, Royal Rangers Polska, Stowarzyszenie Skauci Króla i Niezależny Krąg Instruktorów Harcerskich „Leśna Szkółka”. Organizacje te są objęte wsparciem Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030, dla którego Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego jest instytucją zarządzającą.